Naujienos

Mažos mašinėlės man labai patinka... (1)

03/06/2014
accident

Keletas faktų apie automobilizmo priešaušrį Lietuvoje.

Pirmasis Lietuvos automobilis – prancūziškas „Panhard et Levasseur 4CV“. 1896-ųjų vasarą jį už 2417 tuometinių rublių nupirko carinės Rusijos imperijos Susisiekimo ministerijai pavaldžios Ryga–Šauliai–Tauragė aptarnavusios 2-sios kelių distancijos reikmėms. Taigi transporto naujovė Lietuvoje atsirado gana anksti – pirmasis pasaulyje automobilis (Benzo triratis) buvo sukonstruotas vos prieš keletą metų, 1885-siais. Pirmasis R. Panhardo automobilis pasaulį išvydo 1890 m., o modelis 4CV jau buvo gerokai patobulintas, turėjo Daimlerio gamybos variklį. Beje, pats R. Panhardas su savo gamybos automobiliais tapo daugelio lenktynių 1895–1903 m. nugalėtoju, o jo firma tapo „Citroen“ padaliniu.

„Panhard et Levasseur 4CV“. Nuotrauka iš parodos Paryžiuje


Beje, automobilių skaičius Lietuvoje augo labai lėtai. 1913 m. Vilniuje buvo tik 16 asmeninių automobilių.

O pirmoji Lietuvoje autoavarija įvyko 1908 m. lapkričio 8 d. Spauda apie ją rašė: „Mūsų mieste yra vienas automobilis, kuris laksto gatvėmis, baidydamas vežikų arklius ir atkreipdamas visų gatvės žioplių dėmesį. Iki vakar dienos apsiėjo be įvykių. Tačiau vakar apie pirmа valandа dienos Katedros pleciuje automobilis per vairuotojo neatidumа užvažiavo ant vežiko Nr. 617 ir stipriai sužeidė arklį bei sulaužė vežimа. Einantis pro šalį komisaras sulaikė automobilį ir nusiuntė jį su specialia palyda į policijos valdybа“. Pasirodo, ir tuomet jau buvo kelių gaidelių!

Tai ne avarijos Vilniuje akimirka. XX a. pr. nuotrauka iš Vašingtono rodo, kad mašinos visais laikais dužo itin skaudžiai...


Brangius pirmuosius automobilius įsigyti galėjo nedaug kas. Todėl dar 1905 m. Vilniuje pabandyta įdiegti autobusų susisiekimą. Bandymas nepasiteisino ir autobusai į Vlniaus gatves sugrįžo tik 1926 m., kai verslo ėmėsi šveicarų autobusų kompanija „Arbon“. Tačiau nuo 1908 m. reguliarūs autobusų maršrutai sujungė keletą Lietuvos miestų.

Pirmieji Vilniaus autobusai greta tramvajaus (Lenkijos skaitmeninio archyvo nuotr.)


Maršrutinis autobusas Lazdijai–Marijampolė–Kaunas, 1923 m.

comments powered by Disqus

Lietuvą atkūrę vyrai (20). Jonas Basanavičius

JonasBasanaviciusLG1511 Gydytojas, pagrindinis Lietuvos valstybingumo ideologas ir iniciatorius, tautos patriarchas.
Skaityti daugiau »

Lietuvą atkūrę vyrai (19). Jonas Vileišis

640px JonasVileiis Teisininkas, leidėjas, ilgametis Laikinosios sostinės burmistras.
Skaityti daugiau »

Lietuvą atkūrę vyrai (18). Jokūbas Šernas

JokubasSernas Teisininkas, žurnalistas, evangelikas reformatas.
Skaityti daugiau »

Siūlyk kandidatą!